Een dagje in de eerste klas
Verwachtingsvolle snoetjes
Als ‘s morgens de bel gaat staat er een vrolijke rij te wachten om samen naar binnen te gaan. Een kind roept me al van verre toe, zodra ik naar buiten stap. Ik zeg eerst nog goedemorgen tegen de klas maar zij beginnen gelijk te praten over iets wat we gaan doen of iets wat ze graag willen vandaag. Het lijkt altijd net of de nieuwe ochtend gewoon verder gaat waar we gisteren waren geëindigd. Ik geniet altijd erg van dat moment van naar buiten gaan om die verwachtingsvolle snoetjes te zien.
Gelach in de klas
In een voorbeeldige rij gaan ze naar binnen en bij de deur geef ik iedereen een hand, vraag wat of zeg wat en kijk vooral hoe de vlag erbij staat vandaag. Reinout en Mathijs stormen meteen naar hun plaats om nog snel van de gelegenheid gebruik te maken nog even aan hun ‘klaarwerkje’ te werken, zolang ik iedereen nog een hand geef. Iep piept nog even naar Wies om iets te laten zien en Eef voegt zich daar ook snel bij voor een praatje en meteen klinkt er gelach in de klas.
Yaël probeert Jeroen tot een stoeipartijtje te verleiden, maar die pakt vandaag toch liever even een tekening. Magda en Dinand pakken hun draadje, want zij kennen nu de parachute en willen die aan Sebastiaan leren, die daar glunderend op staat te wachten. Als Dani en Merel de draadjes zien zijn ze ook van de partij, want Merel heeft er een zelf uitgevonden namelijk de strik en ze wil die graag delen met de anderen.
Beginnen met de spreuk
Als ik iedereen de hand heb geschud, gaan de tafels weer leeg en staan we klaar voor de spreuk. Een lange spreuk, die Qaedrian al kende en in de eerste weken samen met mij aan de klas heeft geleerd. Inmiddels kent iedereen hem, tenminste als we hem samen zeggen, alleen opzeggen is nog een ander verhaal. Dat is met veel dingen zo in klas 1, samen kunnen we al heel veel, elke dag vraag ik wél wie er al iets alleen durft.
Opmaat en liedjes zingen
Na de spreuk hebben we de opmaat, we zingen liedjes, doen vingerspelletjes en zeggen gedichtjes op, dan gaan we naar de zaal voor bewegings- en concentratiespelletjes en zintuigoefeningen en we lopen al de tafel 2 en 3, alleen weten zij nog niet dat hem om tafels gaat. Hier vraag ik vaak: wie kan het ook alleen? Matthijs steekt altijd zijn vinger op en loopt dapper alleen de kring in om de rij van twee te lopen tot 40 (!) heen en terug. Bij een aarzeling helpen we en aan het eind klappen we voor Matthijs.
Zelfgeschreven letters
Weer terug in de klas gaan we de letters herhalen die we geleerd hebben en zelf woorden maken en met de zelfgeschreven letters, die in het mooie doosje zitten dat we van de vader van Suze uit klas 6 hebben gekregen. Nu komen Evi en Sverre in beeld, die eerst samen moesten giechelen om de onzinwoorden, die ze hadden neergelegd, maar nu hebben ze goede woorden gevonden. Vervolgens schrijven we de woorden op het bord en in het schrift. We lezen en schrijven en maken ons schrift mooi tot het tijd is om te gaan eten.
Iedereen wil iets vertellen
De tassen worden gehaald, Reinout, Mathijs en Qaedrian zijn de eersten en als we klaar staan merken Josephine en Olivia dat ze hun tas nog niet gehaald hebben en rennen snel de deur uit. We eten samen eerst 5 minuten in stilte en vervolgens wordt er zachtjes gepraat en maken ze plannen voor de pauze. Yaël pakt alvast een tennisbal en Olivia wil nog graag een dansje laten zien en iets vertellen over de film die ze gezien heeft. Dat brengt anderen ook op het idee en ineens willen er heel veel kinderen iets vertellen. Maar het is half 11 en we gaan naar buiten.
Lezen, vormtekenen, soms Engels of muziek
Steppen, waveborden, tennissen en vooral nu weer grote scheppen om de berg houtsnippers te verspreiden. Tijdens de pauze komt Dani alvast vragen of zij de bel mag luiden. Na lekker gespeeld te hebben, want dat kunnen ze, gaan we weer aan de slag. Lezen, vormtekenen, soms Engels of muziek en is het weer pauze, dezelfde rituelen als in de morgen.
Zitten we dan te eten dan zoeken sommigen even contact met juf, even een onderonsje, Joan komt een wondje laten zien of zegt dat ze een boekje heeft over de speeltouwtjes en gaat dan weer snel eten en een beetje lachen met Iep, die allemaal lekkere dingetjes in haar trommel heeft. Dit is ook het moment voor Nick, die komt mij helpen herinneren dat ik gisteren toch gezegd dat we gingen breien.
Even later klinkt in de klas: door het poortje naar binnen, dasje omgedaan, door het poortje weer naar buiten en uit wandelen gegaan en zo wordt iedere steek op de eigengemaakte breipennen begeleid. We zijn goed op weg om onze fluitenzak vorm te geven waar we straks onze blokfluit in gaan bewaren als de blokfluitlessen gaan beginnen. Dan stoppen we vlak voor 2 uur, ruimen op en gaan achter onze stoelen staan. We zingen het eindlied van meester Mattthias: ‘Nu ga ik mijn eigen gang, ik zal mijn weg wel vinden’ en nog een piepklein versje en dan lekker naar huis en we geven elkaar een hand: TOT MORGEN!!!!!
Ria Buscop, leerkracht klas 1 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland
De Leeuwenhartschool is een kleinschalige vrijeschool in Oud-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard. Meer weten over onze school of ons bijzondere onderwijs? Kom gerust langs op een van onze inloopochtenden.